De 18 tips voor rust in je agenda

21 december 2021

De 18 tips voor rust in je agenda

Je hebt van die weken dat je agenda je grootste vijand is. Op zondagavond neem je jouw agenda door voor de komende week en met één blik raak jij al gestrest. Hoe ga je dit allemaal voor elkaar krijgen? Je krijgt een gejaagd en onrustig gevoel en dan moet de week nog beginnen. Dit werkt natuurlijk helemaal niet prettig en is ook helemaal niet de bedoeling. Daarom is het de hoogste tijd voor een andere aanpak! Met deze blog geef ik je heel veel tips zodat je weer rust en ruimte in je hoofd krijgt. Het is tijd voor rust in je agenda!

Tijd voor een andere aanpak!

Zijn jouw dagen altijd te vol en heb je behoefte aan meer ruimte dan is het tijd voor een andere aanpak. Het maakt niet uit of je een ouderwetse agenda van papier gebruikt, een digitale Google agenda of een weekplanner voor de hele familie. De volgende tips zijn altijd toe te passen en zorgen ervoor dat je je minder gestrest voelt en jouw dagen minder vol zijn.

Werk voortaan met één agenda!

Vanaf nu ga je werken met één agenda voor je werk, maar dus ook voor je privéafspraken. Hierdoor ben je het meest efficiënt, omdat je overzicht hebt en dubbele afspraken vermijdt. Nog een extra tip: Werk met verschillende kleuren voor werk en privé voor nog meer overzicht. Mocht je een fan zijn van een papieren agenda, dan is dit (Happinez) mijn favoriet.. niet echt een agenda, meer een planner, maar mooi en duidelijk.

Noteer alles meteen in je agenda

Als je alles direct opschrijft in je agenda zorg je er voor jezelf voor dat je niks vergeet. Schrijf ook gelijk alle informatie erbij. Stel dit niet uit omdat je denk: “Oh dat vergeet ik niet”,  want voor je het weet ben je de afspraak alweer vergeten door de drukte  van de dag.

Leg terugkerende afspraken vast voor een langere periode

Routinetaken, Kerst, Sinterklaas, Pasen, sport van de kinderen of een maandelijkse vergadering. Het zijn allemaal afspraken en taken die je vast in je agenda kunt zetten. Zo weet je zeker dat je geen afspraken maakt op dagen dat het helemaal niet uitkomt en zie je ook geen taken en afspraken meer over het hoofd.

Vergeet afspraken met jezelf niet

Een koffiedate met je beste vriendin, een dagje sauna, sport of fietsen door het park. Het maakt niet uit, want jij bent ook belangrijk. Vergeet dus geen tijd in te plannen die speciaal voor jezelf is. Deze tijd heb je nodig om op adem te komen. Zet naast afspraken met anderen deze afspraken ook in je agenda zodat je jezelf niet vergeet. Want een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een klant of collega.

Leg je geluk eerst vast

Begin met het vastleggen van de dingen die je energie geven. Een vakantie, tijd voor jezelf of je gezin en alle momenten die belangrijk zijn voor jouw geluk. Als dit is vastgelegd begin je met alle andere afspraken en taken, deze plan je hier omheen. Wanneer je dit niet doet heb je grote kans dat straks je agenda volgepland is met allemaal afspraken en taken die je moet doen. Je vindt dan nooit meer een gaatje om tijd voor jezelf te creëren en die heb je nodig om je batterij op te laden en op adem te komen.

Bewaak je agenda door kritisch te zijn

Let op dat je kritisch bent met je tijd en met wat er in je agenda komt te staan. Zeg daarom niet meteen ‘ja’ op iets. Denk eerst 2 keer na voor je iets afspreekt. Een lege pagina is binnen een mum  van tijd vol als je niet oplet en geen ‘nee’ durft te zeggen. Durf je grenzen aan te geven. Wil je weten hoe je dat doet? Lees hier dan mijn blog over grenzen aangeven.

Plan extra tijd

Zorg ervoor dat je taken en werkzaamheden niet op de minuut strak in je agenda zet. Want misschien vergeet je dat een afspraak altijd kan uitlopen. En je hebt natuurlijk ook tijd nodig om van de ene afspraak naar de andere te gaan en tussendoor wil je misschien nog wat eten. Plan dus altijd extra tijd bij afspraken ook al is het maar 20 minuten. Dan hoef je niet direct in de stress te schieten als een afspraak iets uitloopt.

Vergeet je pauzes niet

Even niets doen is heerlijk en heb je echt nodig. Even in je lunchpauze naar buiten een korte wandeling maken of rustig een kop koffie halen en een praatje met je collega houden over koetjes en kalfjes. Het moet allemaal kunnen. Het geeft je de ruimte en zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit waardoor de werksfeer ook een stuk beter is.

Plan tijd voor onverwachte taken

Plan van de 8 uur het liefst 6 uur of minder in je agenda. Je hebt dan altijd tijd over voor onverwachte taken die op je bureau belanden of in je inbox. Zo raak je niet in de knoop met deadlines en heb je toevallig toch tijd over? Dan werk je achterstanden weg. Werk alle taken weg of plan ze in in ToDoIst. Een goede app voor al je taken, zowel prive als zakelijk.

Vergeet je reistijd niet

Iets wat vaak vergeten wordt is de reistijd in te plannen in je agenda. Maar stel je eens voor dat je in de file komt te staan? Of dat je met de trein gaat maar die valt uit door een storing? Dan heb je een probleem. Door hier rekening mee te houden ben je altijd op tijd, met of zonder tegenslag.

Plan 2 keer per week een half uur voor vervelende klussen

Iedereen heeft taken die terugkomen en die je helemaal niet leuk vindt. Plan daarom 2 keer per week een half uur voor deze taken in je agenda. Zo hoef je hier geen smoesjes meer voor te verzinnen. En je lijst met vervelende, achterstallige werkzaamheden is nooit meer lang. Doordat je dit een half uur per keer doet is het ook te overzien.

Houd elke week een dagdeel vrij

Een dagdeel die je helemaal zelf mag invullen, een soort back-up. Voor een grote opdracht of om je archief te organiseren, je mag het helemaal zelf bepalen.

Focus elke dag

Reserveer elke dag een tijdblok in je agenda waarin je aan één stuk doorwerkt. Schakel al je meldingen, inclusief telefoon uit. Probeer dit elke ochtend te doen of net na de lunch, je hebt dan nog genoeg energie om lekker door te werken.

Vergeet niet te checken

Je hebt je agenda mooi ingevuld, maar het is wel belangrijk om deze te blijven checken. Zo blijf je bij met taken en houd je overzicht.

Energie management

Je denkt misschien dat je altijd alles aankunt en je geen tijd te kort komt. Helaas is de realiteit vaak anders. Iedereen heeft wel eens geen zin, of is behoorlijk moe aan het einde van de werkdag. Plan daarom belangrijke taken op momenten waarop jouw energie het hoogst is. En lukt het een dag niet? Voel je niet schuldig dat overkomt iedereen wel eens. Probeer de taak dan in te plannen voor de volgende dag of vraag iemand om hulp.

Switch niet teveel

Probeer om je tijd zo te plannen dat je een hele dag of misschien zelfs enkele dagen aan hetzelfde werkt. Wanneer je elke keer moet switchen tussen werkzaamheden en klanten werk je helemaal niet productief. Door langere tijd achter elkaar aan hetzelfde project te werken behoud je de focus en energie en maak je sneller iets af. Wanneer je switcht moet je brein elke keer herstarten gericht op het andere project.

Plan een eindtijd in je agenda

Zet op alles een deadline. Dit klinkt dramatisch maar je kunt niet eeuwig doorgaan. Door jezelf een deadline te geven voorkom je dat je niet tot s ’avonds laat blijft doorwerken. Je geeft jezelf hiermee rust om aan het eind van de dag je laptop dicht te klappen en lekker naar huis te gaan. Leg daarom in je agenda naast de begintijd ook de eindtijd vast voor je werkzaamheden.

Begin opgelucht aan je weekend

Door bovenstaande tips toe te passen begin je opgelucht aan je weekend. Je houdt op deze manier het hele weekend over om bij te komen vaan een drukke week en op te laden voor een volgende drukke week. Wil je meer van deze tips? Lees hier meer over het inrichten van je agenda en volg me ook op Instagram, daar geef ik wekelijks handige tips!

Delen: 
One2organize
Von Ossietzkypad 35
3069VS Rotterdam




KVK nummer: 57539731
Mail: info@one2organize.nl
Tel: 06-284 66 353
© Copyright 2022-2023 - Gemaakt door YouniekLink
homeapartmentfile-empty