Wat is hybride werken

16 januari 2023

Wat is hybride werken

Door de pandemie die we hebben gehad werd er massaal thuisgewerkt. Iedereen heeft hier de voordelen van kunnen ervaren. Het blijkt ook veel makkelijker te zijn om digitaal samen te werken dan voorheen gedacht. Nu we niet meer verplicht hoeven thuis te werken blijkt toch dat organisaties en werknemers het thuiswerken voor een deel in stand willen houden. Het hybride werken kwam in de plaats voor het verplicht thuiswerken. Een deel van de week werk je thuis en een deel van de week op kantoor. Voor een manager is dat thuiswerken best lastig. Want hoe controleer je productiviteit, effectiviteit, motivatie, moreel, werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling? In deze blog worden de voor- en nadelen van hybride werken op een rij gezet, want wat is hybride werken?

Wat is hybride werken eigenlijk?

We werken steeds vaker op kantoor. Dit komt ook door werkgevers, die verplichte kantoordagen afkondigen of een vast percentage van de week hanteren voor vereiste aanwezigheid in een bedrijfspand. Toch is het thuiswerken niet helemaal uit beeld en een blijvertje met het verschil dat we nu een dag thuis werken, dan weer een dag op kantoor, in het openbaar vervoer of op een flexplek. Dit wisselen van plaats- en tijdsonafhankelijk werk heet hybride werken. De voornaamste kenmerken hiervan zijn:

  • Flexibele werktijden
  • Minder reistijden
  • Combinatie tussen werk en privé
  • Wisselende werkplekken

Hybride werken geeft veel vrijheid maar als je duidelijke afspraken maakt over locaties, tijden en bereikbaarheid zijn de verwachtingen voor zowel de werkgever als de werknemer helder.

Onderzoeken over hybride werken

Hybride werken heeft veel voordelen. Maar wat zijn de wensen van de mensen? En wil iedereen wel hybride werken? De afgelopen tijd is daar veel onderzoek naar gedaan om dit uit te zoeken.

  1. Uit het onderzoek van I&O research blijkt dat mensen die hun werkzaamheden vanuit huis kunnen doen dit graag meer dan de helft van hun werkweek thuis willen uitvoeren. (61%). 41 % geeft zelfs aan in de toekomst minder vaak of helemaal niet meer te willen reizen.
  • De FNV deed onderzoek onder haar leden waaruit bleek dat 92% van de werknemers meer zeggenschap wensen over de plek waar ze hun werkzaamheden doen.
  • Uit een ander onderzoek geven rijksambtenaren aan dat tijdbesparing en flexibiliteit grote voordelen zijn van hybride werken. Een nadeel vinden zij dat het contact met collega’s minder wordt en dat het scheiden tussen werk en privé niet altijd makkelijk is.

Lees hier mijn blog over balans in je werk met praktische tips.

  • Uit het onderzoek van punt 3 wil 91% zelf bepalen of ze vanuit huis werkt. Toch vindt 72% het ook belangrijk dat er een fysieke werkplek op kantoor is want meer dan de helft verwacht één of twee keer per week op kantoor te gaan werken.
  • Uit  het onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat veel IT’ers aangaven dat ze structureel meer thuis zullen werken.

Voordelen van het hybride werken

Hybride werken is onder veel werknemers erg populair en biedt voordelen voor zowel de werknemer als de werkgever.

  • Balans: Doordat je op flexibele plaatsen en tijden je werkzaamheden doet wordt het makkelijker om werk- en privétaken te combineren. Je kunt sneller switchen tussen werk en privézaken. Op deze manier heb je meer tijd voor de kinderen, sporten en andere zaken omdat je sneller thuis of al thuis bent.
  • Efficiënter werken: Als je hybride werkt kan je je beter concentreren, je wordt productiever en krijgt zo meer gedaan in minder tijd. Win-win voor jou en je werkgever.
  • (Werk)geluk: Omdat je je werktijd en werkplek indeelt zoals jij dat wenst zit je beter in je vel, ervaar je meer werkgeluk en hierdoor ben je productiever.
  • Beter voor het milieu: Doordat je minder onderweg bent draag je bij aan een duurzamere samenleving.

Nadelen van het hybride werken

Wanneer je weinig op kantoor bent en alleen maar thuiswerkt kun je het contact met collega’s missen. Bijvoorbeeld bij het nemen van een belangrijke beslissing, op momenten dat je onzeker bent of gewoon even je verhaal kwijt moet. Dit kan je een eenzaam en geïsoleerd gevoel geven. Het  is een veel genoemd nadeel van het hybride werken. Je lost dit op door een paar dagen per week op kantoor te werken. Daarnaast is de grens tussen werk en privé erg klein. Met als gevolg dat je ongemerkt lange werkdagen maakt. Als je niet oppast hiermee kan dit leiden tot een hoge werk en productiviteitsdruk. Deze nadelen zijn natuurlijk erg persoonlijk want wat de een prettig vindt veroorzaakt bij de ander juist stress en eenzaamheid.

Succesvol hybride werken moet je goed organiseren

Om een succes te maken van hybride werken is het erg belangrijk dat er goed overleg is tussen de werkgever of leidinggevende en de werknemer. Het is belangrijk dat er thuis een goede werkplek is ingericht, hierover maak je onderling afspraken. Een werkgever is verplicht volgens de Arbowet de werkplek te betrekken in het arbobeleid. Ook heb je als werknemer discipline nodig om de werkstijl aan te passen en is het belangrijk dat grenzen goed bewaakt worden. Daarnaast gaat het niet alleen over de werkplek en werktijden maar is het ook erg belangrijk dat iedereen een manier vindt om goed samen te werken met collega’s en klanten wanneer dat nodig is. Hiervoor zijn verschillende tools inzetbaar om bijvoorbeeld te videobellen. Hoe je dat slim doet lees je in "effectief thuiswerken en online vergaderen". Een compact boek met tips!

Samen bespreek je dan makkelijker documenten en presentaties. Handige tools hiervoor zijn: Teams, Google Meet of Zoom. Om processen optimaal te laten verlopen zijn er juiste middelen hiervoor nodig, denk aan een smartphone en of laptop van de zaak. Hou je acties en taken bij en deel die met teamgenoten. Gebruik daar bijvoorbeeld Monday voor.

Hybride werken met POWer

Wil jij ook het hybride werken invoeren binnen je bedrijf maar twijfel je? Weet je niet waar je moet beginnen of rekening mee moet houden? Neem dan contact met mij op. Ik breng met plezier de POWer terug in je bedrijf met het structureren en organiseren van je Processen, Organisatie en Workflow.

Delen: 
One2organize
Von Ossietzkypad 35
3069VS Rotterdam




KVK nummer: 57539731
Mail: info@one2organize.nl
Tel: 06-284 66 353
© Copyright 2022-2023 - Gemaakt door YouniekLink
homeapartmentfile-empty