Balans in je werk – met 18 praktische tips

18 juli 2022

We kennen het allemaal, en vooral de laatste jaren dat de balans in ons werk en leven ver te zoeken is. Je vergeet afspraken, bent minder efficiënt en productief en er komen steeds vaker irritaties thuis voor. Allemaal tekenen dat je werk-privébalans verstoord is. Maar hoe deel je je tijd dan op de juiste manier in? Hoe creëer je structuur in de chaos aan werkzaamheden op je werk? Kortom, hoe krijg jij weer balans in je werk terug. In deze blog lees je hoe je een goede balans krijgt en behoudt. Met praktische tips die je direct in de praktijk brengt.

Wat is de juiste balans?

Om de juiste balans in je werk en in je leven te creëren is het om eerst te weten hoe dat eruit ziet. Het is natuurlijk voor iedereen anders, maar over het algemeen heb je de juiste balans als het er zo uitziet:

  • Je bereikt doelen op je werk en in je privéleven
  • Je bent en voelt je betrokken bij je werk en je gezin
  • Je bent tevreden over je leven
  • Je bent minder vermoeid en piekert minder over dingen.

Hoe herken je een verstoorde balans?

Niemand zijn boog kan altijd gespannen zijn. Dat levert problemen, irritaties en stress op. Het kan uiteindelijk leiden tot een burn-out. Dit wil je voorkomen, daarom is belangrijk om de signalen op tijd te herkennen.

  • Je werkt minder efficiënt en productief
  • Je vergeet afspraken of komt gemaakte afspraken niet na
  • Je ervaart vaak irritaties en ruzies in je privésituatie
  • Je verliest interesse en plezier bij alles wat je doet
  • Je hebt een gevoel van constante stress
  • Etc

Herken jij je in één van bovenstaande punten? Dit zijn allemaal signalen dat de balans verstoord is. Het is belangrijk om in je werk op tijd terug te schakelen en bewust je tempo te verlagen.

Tips om meer balans te krijgen op je werk

Je hebt gelezen hoe de juiste balans eruit ziet en hoe jij de signalen herkent van een verstoorde balans. Veel van ons zitten tussen de juiste en een verstoorde balans in. Het leven is natuurlijk niet altijd perfect en iedereen heeft momenten van stress. Toch is het belangrijk om zoveel mogelijk balans op je werk te krijgen. De volgende tips helpen je om daarmee een goede start te maken.

Motivatie

Tip 1 – Maak duidelijke doelen voor jezelf en schrijf deze op. Schrijf erbij op welke termijn je deze doelen wilt behalen en waarom deze doelen belangrijk voor je zijn.

Tip 2 – Schrijf minimaal één keer per week de dingen op waar je tevreden over bent. Een kop koffie die je gedronken hebt met een vriendin die je al weken niet gezien hebt, een werkdeal, een taak die je hebt afgerond. Het kan van alles zijn. Door alle drukte denk je al snel na over alles wat niet goed gaat. Hier blijf je dan ook vaak in hangen. Waardeer daarom de kleine dingen in het leven die op je werk en in je privéleven gebeuren.

Tip 3 – Doe een follow op van je doelen. Evalueer waar je staat en wat er nog allemaal moet gebeuren. Je leert hier heel veel van en krijgt er nieuwe inzichten door.

Tip 4 – Accepteer dat je nooit alles kunt doen wat je denkt te moeten doen.

Tip 5 – Wissel taken af en maak deze ook af voordat je aan een andere taak begint. Dit geldt voor werkzaamheden op je werk, dingen die je doet in je eigen tijd maar ook voor de taken die tussendoor komen.

Structuur

Tip 6 – Werk zoveel mogelijk met een vast ritme.

Tip 7 – Kies voor één digitale of papieren agenda om je tijd te plannen. Hoe meer agenda’s en takenlijsten je gebruikt hoe onoverzichtelijker het allemaal wordt.

Tip 8 – Plan nooit je agenda helemaal vol. Er gebeuren vaker dan je denkt onverwachte dingen en werkzaamheden lopen misschien iets uit. Wanneer je hier extra tijd voor hebt in je agenda hoef je hier niet van in de stress te schieten.

Tip 9 – Stel prioriteiten en begin met de belangrijkste taken. Bedenk ook goed welke taken jij NIET hoeft te doen. Sla ze over of schuif ze door naar iemand anders.   

Tip 10 – Zorg voor een opgeruimde werkplek. Ruim aan het einde van elke dag je spullen op. Een opgeruimde werkplek zorgt voor rust in je hoofd. Vind je dit lastig? Lees dan hier hoe je heel makkelijk je werkplek indeelt, opruimt en netjes houdt.

Communicatie

Tip 11 – Zeg eens wat vaker nee en geef hiermee je grenzen aan. Het is niet erg om aan te geven dat je agenda te vol zit en je ergens geen tijd voor hebt.

Tip 12 – Blijf altijd praten. Met een collega, je leidinggevende maar ook met je partner.

Tip 13 – Luister ook naar anderen. Zij zien misschien signalen die jijzelf over het hoofd ziet.

Zorgen voor jezelf

Tip 14 – Eet gezond en sla geen maaltijden over.

Tip 15 – Zorg voor een goede nachtrust en voldoende slaap.

Tip 16 – Blijf in beweging. Maak bijvoorbeeld elke dag een wandeling of bezoek de sportschool wat vaker.

Tip 17 – Plan vrije tijd in je agenda. Je hebt dit nodig om op te laden.

Tip 18 – Vergeet je pauzes niet op het werk. Ze zijn erg belangrijk om productief te blijven. Juist in drukke en stressvolle tijden.

Werk zelf aan je balans

Balans in je werk en in je privéleven is iets waar jij en ik altijd naar op zoek zijn. De hele dag zijn we bezig, onze agenda’s zijn bomvol en we hebben het altijd (te) druk. Je staat altijd aan, helemaal door de mobiele telefoon waarmee we altijd bereikbaar zijn. Met bovenstaande praktische tips neem jij de touwtjes weer zelf in handen en werk jij aan je eigen balans. Ik adviseer je om ze direct toe te passen. Vind jij het nog steeds lastig om de juiste balans te vinden, en kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met mij, ik help je graag!

One2organize
Von Ossietzkypad 35
3069VS Rotterdam




KVK nummer: 57539731
Mail: info@one2organize.nl
Tel: 06-284 66 353
© Copyright 2022-2023 - Gemaakt door YouniekLink
homeapartmentfile-empty