· 

In 8 stappen je doelen bereiken

Het nieuwe jaar is weer begonnen, het moment voor goede voornemens. Iedereen heeft die wel. Stoppen met roken, minder drinken, afvallen of gewoon fitter worden? Studies wijzen uit dat de gemiddelde mens al na 12 (ja ja) dagen stopt met zijn goede voornemen. 

 

Er is niet voor niks een blue monday de meest despressieve dag van het jaar. Het is somber en je goede voornemens zijn alweer de deur uit.

Doelen wel behalen

Dit jaar ga je het helemaal anders doen. Dit jaar hou je het wel vol en behaal je je doelen! Maar hoe dan? Het is eigenlijk heel simpel. Of het nu om een kleiner doel gaat als "minder suiker eten" of een groot doel "dit jaar eindelijk mijn eigen bedrijf beginnen", het principe blijft hetzelfde. 

 

Je moet, zoals met zoveel dingen, het behalen van je doen planmatig aanpakken. Ik las daar onlangs een fantastisch boek over dat goed samenvat wat ik bedoel: De ladder van Ben Tiggelaar. 

Wat doe je dan concreet?

Laten we een voorbeeld nemen om het te verduidelijken. Schrijf eerst duidelijk en concreet op wat je doel is. Niet "ik wil gezonder worden" maar wel "ik ga per week 2 keer naar de sportschool op -en noem dan momenten".

 

Benoem dan (ook weer concreet) je gedrag dat je gaat vertonen om je doelen te behalen. Het halen van doelen lukt pas goed als je zorgt dat je je gedrag aanpast en inpast in je dagelijkse routine. Je bent sneller geneigd om niet meer te gaan sporten als je dit alleen op je vrije dag doet. Het hoeft maar even te regenen en je blijft liever in bed liggen. Sporten na je werk, als je de sportschool toch passeert op weg naar huis is veel makkelijker. Ook meer bewegen door niet meer de lift te nemen op je werk is iets wat makkelijk in te passen is in je dagelijkse routine.

 

Zorg daarna dat je support regelt. Dit klinkt zwaar, maar het gaat er hier om dat je support regelt dat ervoor zorgt dat je het gedrag daadwerkelijk gaat vertonen. Dit kan in de vorm van een sportmaatje, maar ook in de vorm van je sportkleding vast meenemen naar je werk. Zorg ervoor dat je geen excuses meer kunt verzinnen.

Klinkt simpel, maar ja...

Met deze stappen hou je het vol:

  • Je kunt elk moment van het jaar starten, laat je niet alleen leiden door 1 januari of stoptober. 
  • Maak het jezelf niet te moeilijk, kies een mooi einddoel en verdeel dat in haalbare subdoelen.
  • Schrijf de stappen per doel op in een mooi boekje of schriftje. Plan de sportmomenten in in je agenda.
  • Probeer ook gedrag te kiezen (om je doel te bereiken) dat je leuk vindt. Ga niet zwemmen als je niet van chloor houdt en ga niet hardlopen als je niet van regen houdt. Kies voor een activiteit die jij leuk vindt, zo hou je het langer vol.
  • Motiveer jezelf met een cadeautje als je een deeldoel hebt behaald en/of beloon jezelf vast met een toffe sportoutfit.
  • Kies altijd meer support dan het doel. Dus én een sportmaatje én je sportkleding mee én de afspraak in je agenda én een toffe outfit. Nu kun je er echt niet meer omheen.
  • Hou ook moeilijke momenten in de gaten en anticipeer hier van te voren op. Vind het het moeilijk om sporten vol te houden als je sportmaatje op vakantie is? Bedenk van te voren om meer met je partner te gaan wandelen in die vakantieperiode. Zo word je niet overvallen door de afwezigheid van je (support) sportmaatje en blijf je actief!
  • Evalueer het behalen van je doel regelmatig. Ga je goed? Moet je iets bijstellen? Is je support nog op orde? Is je doel misschien al behaald? Of was het te ambitieus? Stel bij indien nodig. 

Doel behaald?

Vergeet jezelf niet tussentijds en aan het einde te belonen met iets dat aansluit bij je doel. Natuurlijk geen ijsje als je juist gezonder wilde leven, maar misschien een wellnessdagje, een mooi boek of iets anders.

 

Ligt je doel dit jaar op het gebied van gezondheid of misschien op het gebied van werk? Wil je dit jaar rustiger werken? Meer tijd voor je gezin? Meer omzet halen? Of heb je een ander doel?

 

Ik kan je helpen je doelen te behalen in 2019!

Reactie schrijven

Commentaren: 0