Balans voor de startende ondernemer

Als startende ondernemer, en ja ik vind dat ik dat na zo'n korte tijd nog ben, heb ik mij de eerste periode letterlijk en figuurlijk gestort op het opzetten van mijn bedrijf. Waar je in loondienst een automatische begrenzing hebt over je tijd, is dat als eigenaar van je eigen bedrijf toch anders. Ik merk dat ik, omdat je zoveel ideeën hebt en die ook allemaal wil uitvoeren, eigenlijk altijd AAN sta. E-mails checken op zondagavond, actielijsten bijwerken in een rijdende auto op weg naar een verjaardag (wees gerust, ik rij niet zelf), het was mij als werknemer in loondienst allemaal onbekend.

 

Professional organizers zijn heel goed in staat om anderen te vertellen hoe zij een goede werk-privé balans kunnen bewaren. Maar hoe doe je dat zelf als je je vak zo leuk vindt dat je altijd bruist van de ideeën?

 

Wat helpt mij?

  • Ik schakel het internet en Wifi op bepaalde momenten uit, ik word dan niet gestoord door bliepjes en piepjes. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de notificaties uit te zetten. Het is heerlijk om een periode echt offline te zijn.
  • Momenten om te gaan sporten of af te spreken met vrienden en familie plan ik actief in. Ook dan zit ik niet aan de telefoon! Het is gezond en gezellig en je kunt er weer vol energie tegenaan.
  • Ik heb in het weekend echt weekend. Ik open één maal per dag mails en verder geniet ik van mijn welverdiende vrije tijd.
  • Ik noteer opkomende ideeën die op een ongelukkig moment binnenkomen, bijvoorbeeld in de wachtruimte van de tandarts, in een actielijst zodat je je er later op kunt richten. Een handige tool is Wunderlist.

Na een aantal maanden is het voor mij ook nog steeds zoeken naar een optimale balans tussen hard werken en ontspanning. Denk maar zo:

  

To achieve great things, two things are needed: a plan and not quite enough time.” Leonard Bernstein

 

Hulp nodig?

Deze tips helpen je vast al een beetje op weg. Heb je toch liever iemand die je helpt? Neem dan contact met mij op.

Reactie schrijven

Commentaren: 0