· 

Grenzen aangeven!

Je eigen grenzen aangeven is belangrijk voor je eigen bestwil. Is jouw agenda ook altijd vol gepland tot de laatste minuut? Met veel te veel klusjes en taken, waarvan de helft van iemand anders is? Je tijd wordt opgeslurpt met werkzaamheden die een ander makkelijk zelf kan doen. Het is tijd om grenzen te stellen. Hiermee is het duidelijk hoe je behandeld wilt worden en maak je ruimte voor jezelf. Wanneer je dit niet doet heb je grote kans op emotionele en mentale klachten. Dit veroorzaakt gepieker, stress en vermoeidheid wat weer lijdt tot een burn-out. Met deze blog laat ik je lezen hoe je voor jezelf opkomt, doelen stelt en leert om nee te zeggen. 

 

Dit is waarom grenzen aangeven belangrijk is

Durf jij geen nee te zeggen? Dan is de kans groot dat de stapel werk op jouw bureau met de dag groeit. Collega’s maken misbruik van je en leggen de moeilijke en saaie klusjes bij jou neer. Je bent elke keer de klos, voor het notuleren bij vergadering en andere werkzaamheden. Hierdoor kom je niet aan jouw eigen werk toe. Jouw werkdruk wordt hiermee veel te hoog en het duurt niet lang meer voordat je stressniveau boven je uit is gestegen. Logisch ook, want met al dat extra werk maak je lange dagen om alles af te krijgen. Een tijd ga je dit volhouden, maar dan komen er lichamelijke klachten om de hoek kijken. Je moet je steeds vaker ziekmelden en wordt er geen vrolijker persoon van. Je brein schreeuwt om rust. Dit is precies waarom jij je grenzen duidelijk moet aangeven om dit te voorkomen. 

 

Signalen herkennen van iemand die moeilijk grenzen aangeeft

Grenzen aangeven is voor de één makkelijker als voor de ander. Maar jij en ik vinden dit, zeker in het begin altijd lastig.

 

Hoe herken je iemand die moeilijk grenzen stelt?

  • Neemt werk over van collega’s, zelfs als er niet om wordt gevraagd.
  • Wil niemand teleurstellen
  • Is vaak erg meegaand en wil het iedereen naar de zin maken
  • Heeft veel loyaliteit
  • Wil graag aardig gevonden worden

Het aangeven van je grens is net zo goed voor de ander als voor jezelf!

 

Grenzen stellen is niet erg

Je bent niet gemeen als je aangeeft wat je grenzen zijn. Het gaat verder dan alleen maar nee zeggen. Je zorgt ervoor dat de werkdruk voor jezelf niet te hoog wordt, en je voorkomt ook dat je niet over grenzen van anderen gaat. De samenwerking met anderen verloopt hiermee juist beter zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat. Dit is in het begin heel lastig, maar zodra er iemand over je grens heen is gewalst en je hier lichamelijke klachten van kreeg, wordt dit steeds makkelijker. Het is wel belangrijk dat je weet waar je grens ligt.

 

Weet waar je grenzen liggen zodat je deze op tijd aangeeft

Waar het voor de één makkelijk is en bijna natuurlijk om grenzen aan te geven is het voor de ander net wat lastiger. Maar iedereen kan het leren. Misschien is het je vroeger al met de paplepel ingegoten door je ouders. Dat je moet opkomen voor jezelf en mag aangeven of je iets wel of niet wilt doen. Dan is het later een stuk makkelijker.

Maar het kan ook zo zijn dat je bent opgevoed om rekening te houden met andere mensen en hun gevoelens. Dan ben je zonder dat je ervan bewust bent minder goed in voor jezelf opkomen omdat je altijd rekening houdt met anderen. Het is daarom altijd belangrijk om jezelf niet te vergelijken met anderen. Het goede nieuws is dat je vaardigheden altijd kunt aanleren zodat je inzicht krijgt en weet hoe jij je grenzen bewaakt. Bedenk daarom altijd al van tevoren wat jij verwacht van bijvoorbeeld een baan:

 

  • Hoeveel dagen wil je werken?
  • Hoe zie je de werksfeer voor je?
  • Wat is de bedrijfscultuur die je graag ziet?
  • Wil je met veel collega’s werken of liever alleen?
  • Wil je wel of niet overwerken?
  • Discussies zijn altijd mogelijk maar wanneer gaat iemand te ver?
  • Neem je nog meer werk aan terwijl je agenda eigenlijk al vol is?

 

Zet je verwachting om in acties

Schrijf je verwachtingen die jij in bovenstaande stap hebt bedacht op.

Op deze manier kom jij er achter wat je belangrijk vindt. Je weet wat je wilt in het leven en ook wat je niet wilt. Met deze inzichten ga je aan de slag om dingen te veranderen in de huidige situatie. Wat heb je daarvoor nodig en hoe ga je dit aangeven.

 

→Moet jij bijvoorbeeld bij elke week 8 vergaderingen notuleren en lukt je dit je simpelweg niet naast al jouw andere werkzaamheden? Geef dit dan aan. Communiceer met een collega dat jullie allebei de helft doen en probeer dit een aantal weken uit. Op deze manier zeg je niet per definitie Nee, maar geef je wel heel duidelijk aan wat je grens is.

 

→Vind jij vaak iemand zielig en voel je je verplicht om ja te zeggen? Of ga je liever conflicten uit de weg en denk je “toe maar voor deze ene keer”?

 

 

Wanneer jij inzicht hebt in jouw grenzen wordt het een stuk makkelijker om deze aan te geven. Hierdoor zeg jij zonder schuldgevoel steeds beter nee.

 

Geef je grenzen aan en zeg eens Nee!

Nee zeggen is voor iedereen moeilijk. Maar geloof mij, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het je afgaat. Vooral als het beter is voor jezelf. Maar hoe doe je dat nou? Er zijn veel verschillende manieren om “NEE” te zeggen. De botte manier zonder uitleg, de omslachtige manier of de vriendelijke manier. Wil jij weten hoe je Nee zegt? Lees dan de eerder genoemde blog, waarin ik je drie manieren geef met voorbeelden. 

 

NEE! Het klinkt onaardig maar soms is het nodig zodat je aardig bent tegen jezelf!

 

 

Bewaak je grenzen voor een fijne sfeer

Zoals je hebt gelezen is grenzen aangeven moeilijk, maar heel belangrijk. Het zorgt voor een fijne werksfeer en brengt rust in je werkleven maar ook in je persoonlijke leven. Wil je meer weten over hoe je grenzen aangeeft? Of lukt het niet om Nee te zeggen? Laat mij het dan voor je doen, ik ben er inmiddels erg goed in geworden.

 

Samenwerken met een personal assistant helpt je om meer grip te krijgen op je werk. Ben je er klaar voor? Vul dan snel het contactformulier in en leer ook je grenzen aangeven. Je bent het waard! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0