· 

10 voordelen/tips voor het werken in de cloud

Iedereen die mij kent weet dat ik een enorme fan ben van het werken in de cloud. Ik schreef er eerder al een Ebook over.

 

De voordelen wegen voor mij zeker op tegen de eventuele nadelen. De enige nadelen die ik kan bedenken zijn veiligheid en de afhankelijkheid van internet. (NB: tav veiligheid kun je je natuurlijk zo veel mogelijk indekken. Een goede cloudaanbieder in combinatie met een beveiligde pc zorgt voor een optimaal veilig cloudomgeving)

 

Daarnaast heeft het alleen maar voordelen. Om handig en efficiënt te werken in een cloudomgeving zijn er een aantal handigheden die je kunt toepassen. De voordelen en tips heb ik samengevat tot een top 10.

 

Voordelen:

  1. Je kunt real-time content toevoegen terwijl je met meerdere mensen tegelijkertijd aan documenten werkt
  2. Er is geen versie-beheer meer nodig
  3. Het werkt kostenbesparend. Denk aan al het geprint en de ordners die je nu niet meer nodig hebt
  4. Het samenwerken gaat snel en effciënt
  5. Je hebt, mits er internet is, altijd en overal toegang 

Tips:

  1. Bedenk wie er toegang krijgt, zo is de beveiliging van je documenten op orde
  2. Denk na over de naamgevingsregels voor het benoemen van je documenten
  3. Zorg voor toegang tot je cloud-omgeving op je pc, via de verkenner. Zo wordt het mailen en opslaan van documenten makkelijker
  4. Maak een documentenbibliotheek aan met het toevoegen van labels. Je filtert zo makkelijk naar de juiste documenten
  5. Maak per kwartaal een back-up van documenten op een externe harde schijf. (klinkt misschien tegenstrijdig, niet waar). Een cloud-omgeving is welliswaar overal bereikbaar, maar wanneer internet uitvalt heb je je belangrijke documenten ook extern opgeslagen

Je ziet, het biedt allerlei voordelen om in de cloud te werken. Vind je dit toch nog een beetje eng, neem dan contact met mij op. Ik kijk graag met je mee. Je kunt ook een SharePoint sessie boeken. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0