Marie Kondo, toepasbaar op het werk?

Iedereen is in de ban. In de ban van een Japanse. Overal heben mensen het erover. Vol bewondering, lacherig soms... maar er wordt over gepraat. Het fenomeen Marie Kondo.

Dat zij al jaren mensen helpt en dus eigenlijk al heel lang succesvol is, weten de meesten niet. Als professional organizer krijg ik wekelijks de vraag "ken jij Marie Kondo?" en "werk jij ook volgens deze methode?". Het bedanken van spullen die je wegdoet schijnt de meeste indruk te maken. 

Ik moet bekennen, in al dit tijd heb ik nog geen boek of filmpje van haar gezien, dus tot voor kort had ik werkelijk geen idee waar iedereen het over had. Nu kon ik natuurlijk niet langer achterblijven aangezien Netflix haar ook gespot heeft. Tidying up with Marie Kondo is een wereldwijd succes. Ik heb nu drie afleveringen gezien. De belangrijkste vraag is dan ook: kun je de KonMari methode ook op je werk toepassen?

 

De KonMari methode

Allereerst... wat is de KonMari methode?

Je ruimt op per catagorie, maakt die ook af voordat je doorgaat naar een nieuwe catagorie. De catagorieën hebben een vaste volgorde en bouwen ook op in emotionele moeilijkheid. In het geval van het opruimen van een huis kun je dan denken aan kleding, boeken, papier, komono (rest)en emotionele zaken.

De methodiek is zeer interessant. Op het werk zie ik vaak genoeg mensen die worstelen met binnengekomen e-mails en rondslingerende post-its. E-mails worden geprint (omdat dat makkelijk leest) en er is een woud aan ordners. Waar had ik ook weer die ene mail opgeslagen, want zoeken in 1 van de 40 e-mailmappen is een uitdaging. De essentie van de KonMari methode is dat je iets wegdoet waar je niet blij en/of gestresst van van wordt/raakt. Omring jezelf met alleen die dingen die je helpen.

Zou dit ook op het werk kunnen? Ik vind van wel.

 

Pas de methode toe op je werk

- maak een hierarchie in het opruimen. Ordners, digitale mappen en dan e-mail is daabij een logische volgorde

- begin simpel met bijvoorbeeld 1 order en maak dat af, ga dan pas verder naar de volgende 

- schoon je ordners naar aanleiding van de bewaarplicht van administratie, gooi weg wat weg kan en mag

- maak de indeling van digitale mappen simpel en gebruik dezelfde indeling voor je e-mail

- hou je e-mailbox rustig door het instellen van regels

- berg niet te veel op door het aanmaken van veel e-mailmappen, hou het simpel

- sla iets 1 maal op, al dan niet op papier of digitaal. Je hebt geen 3 kopieën nodig

- skip de post-its, schaf een things-to-do blok aan om deze info te verzamelen of maak eea digitaal (sticky notes)

- ruim je werkplek op, hou het rustig en kleed je werkomgeving aan met een mooie plant of poster

 

Van een opgeruimd bureau en digitale omgeving worden we blij en ontspannen

 

Conclusie

Ik ben geen fan van het bedanken van zaken die je wegdoet maar de essentie van de methode is mooi.

- zelf aan de slag gaan

- opruimen moet je leren

- opbouwen in moeilijkheidsgraad

- niet opgeven als het moeilijk wordt

- onnodige ballast wegdoen

- je omringen met spullen waar je blij van wordt

 

zijn allemaal zaken waar iedere professional organizer blij van wordt. Op naar een opgeruimd, rustig en productief werkleven.

 

Natuurlijk bekijk je de serie op Netflix. Maar heb je toch liever iemand die je helpt? Neem dan contact met mij op.

Reactie schrijven

Commentaren: 0